Особистісний розвиток людини в контексті наукових позицій українських психологів

Автор(и)

  • Iryna Bulakh Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-2348.2019.2.13-19

Ключові слова:

розвиток особистості, особистісний розвиток, становлення особистості, формування особистості, особистісний підхід, самосвідомість, вільний вибір, вчинок

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз вихідних наукових положень цілої низки українських учених-психологів, у яких було презентовано змістове наповнення понять «розвиток особистості» та «особистісний розвиток». До певної міри ці поняття сутнісно перемежовуються, але кожне з них має свої відмінні змістові акценти. Узагальнення ідей та наукових позицій учених показало, що поняття «розвиток особистості» досить широке за змістом. Розвиток особистості може бути спонтанним, вільним або цілеспрямованим, врегульованим, мати тенденцію до прогресу або регресу, бути різним за формою (фізичний, соціальний, духовний тощо). Поняття «особистісний розвиток» вужче за обсягом, тоді як за змістовою наповненістю досить глибоке і пов’язане з актуалізацією особистісного компонента людини, з її внутрішніми потенціалами, значною мірою з самосвідомістю особистості та її саморозвитком і самоздійсненням у власному житті.

Біографія автора

Iryna Bulakh, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

доктор психологічних наук, професор, декан факультету психології НПУ імені М. П. Драгоманова

Посилання

Anan’ev, B. G. (1996). Psihologija i problemy chelovekoznanija. Moscow, Voronezh [in Russian].

Bekh, I. D. (1995). Vid voli do osobystosti. Kyiv: Ukraina-Vita [in Ukrainian].

Bekh, I. D. (2015). Vybrani naukovi pratsi. Vykhovannia osobystosti. In 2 vols. (Vol. 1). Chernivtsi: Bukrek [in Ukrainian].

Bekh, I. D. (2015). Vybrani naukovi pratsi. Vykhovannia osobystosti. In 2 vols. (Vol. 2). Chernivtsi: Bukrek [in Ukrainian].

Borishevskij, M. I. (1992). Razvitie samoregulyacii povedeniya shkolnikov. Doctor’s thesis. Kyiv [in Russian].

Vygotskij, L. S. (1984). Sobranie sochinenij. In 6 vols. Detskaya psihologiya (D. B. Elkonin, ed.) (Vol. 4). Moscow: Pedagogika [in Russian].

Zinchenko, V. P. (1991). Problemy psihologii razvitiya (chitaya O. Mandelshtama). Voprosy psihologii, 6, 117–130 [in Russian].

Zinchenko, V. P. (1992). Problemy psihologii razvitiya (chitaya O. Mandelshtama). Voprosy psihologii, 5–6, 44–53 [in Russian].

Kostiuk, H. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti (L. M. Prokoliienko, ed.). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Maksimenko, S. D. (2006). Genezis sushhestvovaniya lichnosti. Kyiv: KMM [in Russian].

Morgun, V. F. (1989). Monisticheskaya koncepciya mnogomernogo razvitiya lichnosti. Poltava [in Russian].

Prosandieieva, L. Ye. (2011). Heneza samotsinnosti osobystosti v protsesi sotsializatsii. Kyiv [in Ukrainian].

Rean, A. A., & Kolominskij, Ya. L. (1999). Socialnaya pedagogicheskaya psihologiya. Saint Petersburg: Piter Kom [in Russian].

Rubinshtejn, S. L. (1986). Princip tvorcheskoj samodeyatelnosti. Voprosy psihologii, 4, 101–108 [in Russian].

Rubinshtejn, S. L. (1997). Chelovek i mir. Moscow: Nauka [in Russian].

Skovoroda, H. S. (1994). Tvory. In 2 vols. (Vol. 2). Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].

Tatenko, V. A. (1996). Psihologiya v subektnom izmerenii. Kyiv: Prosvіta [in Russian].

Titarenko, T. M. (1994). Zhiznennyj mir lichnosti: strukturnogeneticheskij podhod. Doctor’s thesis. Кyiv [in Russian].

Chernobrovkina, V. A. (2012). Psykholohiia osobystisnoi svobody. Luhansk: Luhansk Taras Shevchenko National University [in Ukrainian].

Yacenko, T. S. (1993). Aktivnaya socialno-psihologicheskaya podgotovka uchitelya k obshheniyu s uchashhimisya. Kyiv: Osvita [in Russian].

##submission.downloads##