Феномен резилієнс у контексті соціоекологічного підходу і дискурсу
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-2348.2020.3.59-66Ключові слова:
резилієнс, захисні фактори, ресурси, теорія систем, соціоекологічний підхід, екосистема, фактори середовища, дискурсАнотація
У статті здійснено огляд історії вивчення і сучасних підходів до феномену резилієнс, представлених у публікаціях. Особливу увагу приділено визначенню резилієнс різними дослідниками та аналізу дискусійних питань у розумінні цього феномену та його визначення. Більш докладно подано аналіз поглядів авторів, які тлумачать резилієнс у контексті соціоекологічного підходу і розглядають її як дискурс-залежне явище, що відкриває можливості для досліджень цього феномену в контексті різних культур і різних ризиків.
Посилання
- Korobka, L. M. (2015). Sotsialno-psykholohichna adaptatsiia spilnoty do umov i naslidkiv voiennoho konfliktu: teoretychni zasady doslidzhennia. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky [Actual Problems of Sociology, Psychology, Pedagogy], 4, 76–82. http://nbuv.gov.ua/UJRN/apspp_2015_4_15 [in Ukrainian].
- Bohdanov, S., Hirnyk, A., Zaleska, O., Ivaniuk, I., Soloviova, V., Chernobrovkina, V., & Chernobrovkin, V. (2017). Pidhotovka vchyteliv do rozvytku zhyttiestiikosti/stresostiikosti u ditei v osvitnikh navchalnykh zakladakh (V. Chernobrovkin, V. Panok, Eds.). Kyiv: Universytetske vydavnytstvo PULSARY. http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/11848 [in Ukrainian].
- Shkliarska, O. (2014). Psykholohichna pruzhnist – zaporuka vyzhyvannia pid chas viiny. racurs.ua. https://racurs.ua/ua/687-vijna-syndrom.html [in Ukrainian].
- Achenbach, T. M. (2008). Multicultural perspectives on developmental psychopathology. In J. J. Hudziak (Ed.), Developmental psychopathology and wellness: Genetic and environmental influences (pp. 23–48). Washington, DC: American Psychiatric Publishing.
- Betancourt, T. S., Meyers-Ohki, S. E., Charrow, A. P., & Tol, W. A. (2013). Interventions for Children Affected by War: An Ecological Perspective on Psychosocial Support and Mental Health Care. Harv Rev Psychiatry, 21(2), 70–91. https://doi.org/10.1097/HRP.0b013e318283bf8f
- Block, J. H., & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collins (Ed.), Minnesota Symposium on Child Psychology (pp. 39–101). Vol. 13. Erlbaum; Hillsdale.
- Bonanno, G. A., Galea, S., Bucciareli, A. & Vlahov, D. (2007). What predicts psychological resilience after disaster? The role of demographics, resources, and life stress. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 75(5), 671–682. https://doi.org/10.1037/0022-006X.75.5.671
- Bottrell, D. (2009). Understanding “marginal” perspectives: Towards a social theory of resilience. Qualitative Social Work, 8, 321–340. https://doi.org/10.1177/1473325009337840
- Bronfenbrenner, U. (1979). Ecology of human development. Cambridge MA: Harvard University Press.
- Fraser, M. W. (1997). Risk and resilience in childhood: An ecological perspective. Washington, DC: National Association of Social Workers Press.
- Garmezy, N. (1990). A closing note: Reflections on the future. In J. Rolf, A. Masten, D. Cicchetti, K. Nuechterlein, S. Weintraub (Eds.), Risk and protective factors in the development of psychopathology (pp. 527–534). New York: Cambridge University Press.
- Garmezy, N. (1991). Resilience in children’s adaptation to negative life events and stressed environments. Pediatr Ann, 20, 459–460, 463–466.
- Greeff, A., & Dutoit, C. (2009). Resilience in remarried families. The American Journal of Family Therapy, 37, 114–126.
- Hoijtink, L. M., te Brake, J. H. M., & Dückers, M. L. A. (2011). Resilience Monitor. Development of a measuring tool for psychosocial resilience. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4483.4004
- Luthar, S, & Zigler, E. (1991). Vulnerability and competence: a review of research on resilience in childhood. Am J Orthopsychiatry, 61(1), 6–22. https://doi.org/10.1037/h0079218
- Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71, 543–562. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00164
- Masten, A., Best, K., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2, 425–444. https://doi.org/10.1017/S0954579400005812
- Masten, A. S. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. In M. C. Wang, E. W. Gordon (Eds.). Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects (pp. 3–25). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Masten, A. S., Hubbard, J. J., Gest, S. D., Tellegen, A., Garmezy, N., et al. (1999). Competence in the context of adversity: Pathways to resilienceand maladaptation from childhood to late adolescence. Dev Psychopathol, 11, 143–169. https://doi.org/10.1017/s0954579499001996
- Masten, A. S. (2014). Ordinary magic: Resilience in development. New York, NY: Guilford.
- Masten, A. S. (2008). Resilience Theory and Research on Children and Families: Past, Present, and Promise. Journal of Family Theory & Review, 10(1), 12–31. https://doi.org/10.1111/jftr.12255
- Mcadam-Crisp, J. L. (2006). Factors That Can Enhance and Limit Resilience for Children of War. Childhood: A Global Journal of Child Research, 13(4), 459–477.
- Parke, R., Coltrane, S., Duffy, S., Buriel, R., Dennis, J., Powers, J., ... Widaman, K. (2004). Economic Stress, Parenting, and Child Adjustment in Mexican American and European American Families. Child Development, 75(6), 1632–1656. http://www.jstor.org/stable/3696667
- Rutter, M. (1990). Psychosocial resilience and protective mechanisms. In J. Rolf, A. S. Masten, D. Cicchetti, K. H. Nuechterlein,
- Weintraub (Eds.), Risk and protective factors in the development of psychopathology (pp. 181–214). New York: Cambridge.
- Scoloveno, R. (2016). A Concept Analysis of the Phenomenon of Resilience. J Nurs Care, 5, 353. https://doi.org/10.4172/2167-1168.1000353
- Silk, J. S., Vanderbilt-Adriance, E., Shaw, D. S., Forbes, E. E., Whalen, D. J., et al. (2007). Resilience among children and adolescents at risk for depression: Mediation and moderation across social and neurobiological contexts. Dev Psychopathol, 19, 841–865. https://doi.org/10.1017/S0954579407000417
- Ungar, M. (2008). Resilience across cultures. British Journal of Social Work, 38(2), 218–235. https://doi.org/10.1093/bjsw/bc1343
- Ungar, M., & Liebenberg, L. (2011). Assessing Resilience Across Cultures Using Mixed Methods: Construction of the Child and Youth Resilience Measure. Journal of Mixed Methods Research, 5(2), 126–149. https://doi.org/10.1177/1558689811400607
- Ungar, M. (2013). Resilience, Trauma, Context, and Culture. Trauma, Violence, & Abuse, 14(3), 255–266. https://doi.org/10.1177/1524838013487805 tva.sagepub.com
- Werner, E. (2004). Journeys from childhood to midlife: risk, resilience and recovery. Pediatrics, 114(2), 492. https://doi.org/10.1542/peds.114.2.492
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Chernobrovkina Vira, Chernobrovkin Volodymyr
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автор (и) зберігає авторські права за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International, що дозволяє іншим ділитися твором (копіювати та розповсюджувати матеріал у будь-якому носії або форматі) та адаптувати твір (трансформувати та використовувати матеріал для будь-якої мети, навіть комерційної) з підтвердженням атрибуції твору.
b) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень і дозволяє автору (авторам) зберігати права на публікацію без обмежень.
c) Автори можуть укласти окремі, додаткові договірні умови щодо розповсюдження твору (наприклад, опублікувати його в інституційному сховищі або опублікувати в книзі), із підтвердженням його первинної публікації в цьому журналі. (Див. Політику самоархівування).
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).