Вік як диференціально-психологічний чинник аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистості

Автор(и)

  • Inesa Hulias доктор психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-2348.2020.3.28-35

Ключові слова:

аксіопсихологічне проєктування, вік, період ранньої середньої та пізньої дорослості, життєздійснення

Анотація

На підставі результатів проведеного емпіричного дослідження, зокрема за даними однофакторного дисперсійного аналізу, встановлено відмінності детермінант аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистості за критерієм віку. Виявлено, що респонденти періоду пізньої дорослості краще оцінюють свій психологічний вік на противагу своїм молодшим колегам – представникам періодів ранньої і середньої дорослості, їх також вирізняє кращий показник суб’єктивної реалізованості життя, вони оптимістичніші, прагнуть до пізнання нового, мають вищий рівень самооцінки щодо загальної і соціальної самоефективності, краще вибудовують стратегію власного життя. Розкрито закономірність: від періоду середньої до періоду пізньої дорослості особливої значущості набувають інструментально-суб’єктні здатності в аксіопсихологічному проєктуванні життєвих досягнень особистості.

Посилання

  1. Vasilev, Ya. V. (2007). Futurrealnaia psikhologiia lichnosti. Nikolayev: Ilion [in Russian].
  2. Virna, Zh. P. (2012). Neurogenesis of professional destructions of personality. Psykholohichni perspektyvy, 19, 84–90. http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/1806 [in Ukrainian].
  3. Handzilevska, H. B. (2018). Psykholohiia zhyttievykh stsenariiv u akmeperiodi ukrainskykh emihrantiv [Doctor’s thesis]. Ostroh [in Ukrainian].
  4. Hrinova, O. M. (2018). Psykholohiia proektuvannia zhyttievoho shliakhu osobystistiu yunatskoho viku [Doctor’s thesis]. Kyiv [in Ukrainian].
  5. Hulias, I. A. (2020). Aksiopsykholohichne proiektuvannia zhyttievykh dosiahnen osobystosti [Extended abstract of Doctor’s thesis]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
  6. Hulias, I. A. (2020). Aksiopsykholohichne proiektuvannia zhyttievykh dosiahnen osobystosti [Doctor’s thesis]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
  7. Dzyuba, T. M., & Kovalenko, O. H. (2013). Psykholohiia doroslosti z osnovamy herontopsykholohii (V. F. Morhun, ed.). http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream [in Ukrainian].
  8. Karpenko, Z. (2018). Aksiolohichna psykholohiia osobystosti. Ivano-Frankivsk: Vasyl Stefanyk Precarpathian National University [in Ukrainian].
  9. Karpenko, Z. S., & Hulias, I. A. (2020). Aksiopsykholohichne proektuvannia zhyttiezdiisnennia osobystosti: vid obgruntuvannia do diahnostyky. Aktualni pytannia teorii ta praktyky psykholoho-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [Current issues of theory and practice of psychological and pedagogical training of future professionals]: abstracts of reports VIII All-Ukrainian scientific-practical conference (Khmelnytsky, April 9–10) (pp. 44–45). http://elar.khnu.km.ua/jspui/bitstream [in Ukrainian].
  10. Klymchuk, V. (2015). Motyvatsiinyi dyskurs osobystosti: na shliakhu do sotsialnoi psykholohii motyvatsii. Zhytomyr: Publishing House of Zhytomyr Ivan Franko State University [in Ukrainian].
  11. Craig, G. J. (2000). Human development. Saint Petersburg: Piter [in Russian].
  12. Kronik, A. A., & Akhmerov, R. A. (2003). Metody samopoznaniya, psikhodiagnostiki i psikhoterapii v psikhologii zhiznennogo puti. Moscow: Smysl [in Russian].
  13. Melehin, A. I., & Sergienko, E. A. (2015). The subjective age as a predictor of vital functions of elder people. Journal of Modern Foreign Psychology, 4(3), 6–14. https://doi.org/10.17759/jmfp.2015040301 [in Russian].
  14. Nasledov, A. D. (2007). SPSS: Kompiuternyi analiz dannykh v psikhologii i sotcialnykh naukakh. Saint Petersburg: Piter [in Russian].
  15. Panok, V. H., & Rud, H. V. (2006). Psykholohiia zhyttievoho shliakhu osobystosti. Kyiv: Nika-Tsentr [in Ukrainian].
  16. Radchuk, H. K. (2011). Psykholohiia aksiohenezu osobystosti u konteksti vyshchoi profesiinoi osvity [Doctor’s thesis]. Kyiv [in Ukrainian].
  17. Sannikov, A. I. (2016). Psikhologiia priniatiia zhiznennykh reshenii lichnostiu [Doctor’s thesis]. Odesa [in Russian].
  18. Sergienko, E. A. (2013). Subjective and chronological human age. Psikhologicheskie Issledovaniya, 6(30), 10. http://psystudy.ru [in Russian].
  19. Smelser, N. (1998). Sotsiologiya. Moscow: Feniks [in Russian].
  20. Chernobrovkin, V. M. (2007). Psykholohiia pryiniattia rishen u pedahohichnii diialnosti [Extended abstract of Doctor’s thesis]. Kyiv [in Ukrainian].
  21. Chernobrovkin, V. M. (2010). Psykholohiia pryiniattia pedahohichnykh rishen. Luhansk: Luhansk Taras Shevchenko National University [in Ukrainian].
  22. Chernobrovkina, V. A. (2012). Psykholohiia osobystisnoi svobody. Luhansk: Luhansk Taras Shevchenko National University [in Ukrainian].
  23. Shibko, O. (2007). The typology of self-regulation styles of voluntary activity under urgency addiction. Filosofiia i sotcialnye nauki [The Journal of Philosophy and Social Sciences], 1, 71–75. https://elib.bsu.by/handle/123456789/8074 [in Russian].
  24. Erikson, E. (2002). Childhood and Society. Saint Petersburg: Rech [in Russian].
  25. Bromley, D. B. (1998). Human ageing: An introduction to gerontology. London: Penguin.
  26. Doob, L. W. (1971). Patterning of time. New Haven: Yale University Press.
  27. Lang, F. R., & Carstensen, L. L. (2002). Time counts: Future time perspective, goals, and social relationships. Psychology and Aging, 17(1), 125–139. https://doi.org/10.1037/0882-7974.17.1.125
  28. Levinson, D. (1986). A conception of adult development. American Psychologist, 41, 3–13.
  29. Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1–65. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60281-6

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-19

Як цитувати

Hulias, I. (2021). Вік як диференціально-психологічний чинник аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистості. Психологія та психосоціальні інтервенції, 3, 28–35. https://doi.org/10.18523/2617-2348.2020.3.28-35